Ekskluzywna pleśń

Ekskluzywna pleśń
Sklepy detaliczne* sprzedają rocznie prawie 6 ton sera pleśniowego (sierpień 2005 – lipiec 2006), co oznacza, że statystyczny Polak zjada ok. 150g rocznie. Jest to mniej więcej jedno średnie opakowanie. To bardzo mało w porównaniu z innymi segmentami sera.

Najwięcej zjadamy sera białego (w tym twarogów, serka wiejskiego, do smarowania, fety, mozzarelli) prawie 3kg rocznie, następne w kolejności są sery żółte 1,8kg i sery topione 0,8kg rocznie.
Niska popularność sera pleśniowego wynika w dużej mierze z jego ceny. Za kilogram trzeba zapłacić ok. 28zł, podczas gdy kilogram sera żółtego kosztuje średnio 16zł. Drugim czynnikiem, jaki przyczynia się do relatywnie niskiej sprzedaży kategorii jest jej dystrybucja. Sery pleśniowe sprzedają się głównie w kanałach nowoczesnych i tam ich dystrybucja wynosi niemal 100%. Sklepy tradycyjne, odpowiadające jedynie za 18% sprzedaży ilościowej (sierpień 2005 – lipiec 2006), znacznie rzadziej posiadają tę kategorię w swojej ofercie. W najmniejszym formacie sklepów tradycyjnych (powierzchnia poniżej 40m2) różnica pomiędzy dystrybucją serów pleśniowych i serów żółtych dochodzi nawet do 60 p.p. (numeryczna dystrybucja sprzedaży, okres czerwiec-lipiec 2006).

Wśród serów pleśniowych najchętniej kupujemy paczkowany camembert i brie (wyróżniamy jeszcze ser paczkowany niebieski, inne rodzaje, takie jak z czerwoną czy białą pleśnią oraz ser pleśniowy na wagę). Są one najtańsze spośród wszystkich rodzajów sera pleśniowego, co jest związane nie tylko z niższą ceną za konkretny produkt, ale także z większym wyborem tańszych produktów w tych segmentach, np. Marki Własne oferują prawie wyłącznie camembert i brie. Dodatkowo camembert i brie są zdecydowanie najlepiej dostępne spośród wszystkich rodzajów sera pleśniowego.



Komentarze