Spaghetti czy risotto

Spaghetti czy risotto
Badanie rynku makaronów jest ogromnym wyzwaniem dla firmy badawczej. Rynek ten charakteryzuje się ogromną ilością producentów - rejestrowana jest sprzedaż dla kilkuset firm. Często są to małe, rodzinne firmy produkujące makarony na potrzeby lokalnego rynku dystrybuując swoje produkty tylko na obszarze kilku lub kilkunastu powiatów, czy jednego województwa.

Makaron charakteryzuje ogromne zróżnicowanie form: zapałki, zacierki, fale, kokardki, koła, kolanka, kolanka z falbankami, literki, muszelki, rurki, świderki, spirale… i wiele innych. To nie wszystko, makaron może być długi lub krótki, bezjajeczny, wielojajeczny, może być zrobiony z mąki zwykłej, jak również z mąki z pszenicy durum. Okazuje się, że jest to jedna z trudniejszych kategorii spożywczych, jaką MEMRB monitoruje na Polskim rynku.

MEMRB szacuje wielkość rynku makaronów sprzedawanych w sklepach handlu detalicznego (hipermarkety, supermarkety, sklepy spożywcze i spożywczo-przemysłowe) w 12 miesiącach kończących się w kwietniu 2006 włącznie, na 90 tys. ton sprzedanych w detalu za kwotę 490,3 mln złotych. W porównaniu rok do roku, w badanych kanałach dystrybucji, rynek makaronów rośnie o 4% wartościowo i 5,2% ilościowo. Jednocześnie cena za kilogram makaronu sprzedawanego w detalu zmniejszyła się o 7 groszy i wynosi 5,54zł.

Pod względem wartości sprzedaży liderem na tym rynku jest Maspex, którego udział wyniósł 23,4% bez zasadniczych zmian udziałów w rozpatrywanych okresach rocznych do kwietnia 2006. Vice lider to Malma z udziałem 17,1% ze spadkiem (-2,0p%) w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Kolejni producenci to Goliard 8,0% (+0,2p%), Marki Prywatne 6,7% (-0,2p%), WM Czaniec 4,7% (+0,5p%) oraz Atlanta 2,7% (+0,2p%). Ujęcie ilościowe rankingu pokazuje trochę inny obraz. W tym spojrzeniu liderem również jest Maspex, ale już na drugim miejscu są Marki Prywatne, które spychają Malmę (dawniej Danuta) i Goliarda na dalsze pozycje. Firma Sulma Sulechów w rankingu wielkości sprzedaży pojawia się na piątej pozycji przed WM Czaniec i Atlantą.

Dla sprzedawcy bardzo ważne jest spojrzenie na najczęściej kupowane typy i formy makaronów. Sprzedawanym w największej ilości jest makaron w formie krótkich nitek, co stanowi 22% wszystkich makaronów, kolejne formy to świderki 14%, spaghetti 10%, kolanka, muszelki, wstążki, itd. Trochę więcej niż 1/3 kategorii to makarony, do których wykorzystano pszenicę rodzaju Triticum durum w postaci gruboziarnistej kaszki zwaną semoliną, uważaną za najodpowiedniejszy surowiec dla przemysłu makaronowego. Interesujące jest to, że makarony durum stanowią połowę wartości sprzedaży. Makarony opisane jako jajeczne stanowią niecałą 1/5 rynku. Kolejna cecha tego produktu, to wielkość opakowania, najpopularniejsza gramatura to 500g lub 400g, produkty tak pakowane łącznie stanowią 4/5 całego rynku.

Rynek ten wykazuje stały trend rosnący i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie cokolwiek się zmieniło. Jest prawdopodobne łączenie się polskich producentów, jak również zdobywanie coraz większej części rynku przez marki zagraniczne. Jeżeli prawdą okaże się konsolidacja Malmy i Maspex’u, to będziemy mieli niekwestionowanego lidera na tym rynku z łącznym udziałem ok. 40%.



Komentarze