Polak piecze sam

Polak piecze sam
Choć w naszym kraju nie brakuje cukierni, Polacy wciąż sami chcą piec ciasta. Zapach świeżych wypieków pojawia się w naszych domach najczęściej w okolicy świąt. Teraz przed Wielkanocą wzrośnie więc sprzedaż ciast i deserów w proszku ułatwiających przygotowanie smakołyków.

Rynek ciast to prawie 5,4 mln kg produktów o wartości ponad 75 mln zł sprzedanych w okresie październik 2005- wrzesień 2006. Cała kategoria zanotowała w okresie sierpień-wrzesień 2006 (w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej) wzrost zarówno wielkości sprzedaży (+9,8 proc.) jak i wartości sprzedaży (+12,2 proc.). Najważniejszym segmentem tej kategorii są ciasta w proszku, które w okresie sierpień- wrzesień 2006 stanowiły blisko połowę rynku w ujęciu ilościowym- i w porównaniu z analogicznym okresem sprzed roku zyskały na znaczeniu ponad 3 punkty procentowe.

Pozostałe segmenty rynku, czyli ciasta na zimno, karpatka i kremy do ciast w proszku również zanotowały wzrosty sprzedaży tak wielkościowej, jak i wartościowej, jednak nie pozwoliły one na zwiększenie udziałów tych segmentów w całej kategorii.

Sprzedaż ciast odbywa się głównie w placówkach nowoczesnych: hiper- i supermarketach, jednak w dalszym ciągu około 45 proc. wartości sprzedaży tej kategorii generowana jest przez placówki tradycyjne ( sklepy o powierzchni sprzedaży mniejszej niż 300 metrów kwadratowych).

Desery w proszku to znacznie większa kategoria niż ciasta w proszku: w okresie październik 2005- wrzesień 2006 sprzedano prawie 19 mln kg deserów o wartości prawie 28 mln zł. Największym segmentem tego rynku są galaretki stanowiące zarówno w ujęciu wartościowym, jak i wolumenowym ponad 40 proc. kategorii (okres sierpień- wrzesień 2006). Dwa kolejne segmenty są zbliżone pod względem wielkości: udziały budyniów to ok. 27 proc. wolumenu i 24 proc. wartości kategorii, zaś kisieli odpowiednio 22 proc. i 24 proc.

W przypadku deserów widzimy większą koncentrację w kanałach handlu tradycyjnego - ponad 50 proc. wartości sprzedaży generowana jest przez sklepy tego kanału. Pomimo tego, podobnie jak w przypadku ciast w proszku, najważniejszym kanałem dystrybucji dla deserów w proszku są supermarkety.

KOMENTARZ:

W okresie sierpień-wrzesień 2006 w porównaniu z analogicznym rok wcześniej ciasta w sklepach monitorowanych przez Nielsen odnotowały dwucyfrowy wzrost sprzedaży ilościowej i wartościowej. Najszybciej rosnącym segmentem tej kategorii są ciasta w proszku.
Ponad 50 proc. sprzedaży wartościowej ciast generowana jest przez placówki handlu nowoczesnego, przy czym ponad 30 proc. - przez sam kanał supermarketów.
Desery w proszku są kategorią o prawie czterokrotnie większej sprzedaży wartościowej od ciast. Najważniejszym segmentem na tym rynku są galaretki.
Ponad 50 proc. wartości sprzedaży deserów generowana jest przez handel Tradycyjny, jednocześnie wzrasta znaczenie supermarketów.

Przed Świętami rynek rośnie trzykrotnie!

Monika Jusińska-Zbiegniewska

Monika Jusińska-Zbiegniewska, Marketing Manager w Nestlé Polska:

Rynek deserów w Polsce, to bardzo znaczący rynek, którego wartość wynosi ponad 250 mln złotych. Wielkościowo, to ponad 281 milionów sztuk, co daje prawie 18 tysięcy ton produktu. Marka WINIARY jest liderem na rynku deserów tradycyjnych w Polsce. Polacy najczęściej kupują galaretki i kisiele o smaku: truskawkowym, wiśniowym i cytrynowym. Najpopularniejszymi smakami budyni są: śmietankowy, waniliowy i czekoladowy. Największą sprzedaż galaretek notuje się w okresie letnim, kiedy na rynku pojawiają się świeże owoce, natomiast popyt na budynie wzrasta w okresach zimowym. Klienci przy wyborze deserów tradycyjnych kierują się marką, smakiem oraz ceną. O sukcesie na tym rynku w dużej mierze decyduje długoletnie doświadczenie producenta.

Lidia Jarocka
Lidia Jarocka, Marketing, Dr. Oetker Polska Sp. z o.o.:

Wielkanoc to po świętach Bożego Narodzenia najgorętszy okres dla większości artykułów do pieczenia i ciast w proszku. Popyt na świąteczne produkty do pieczenia wzrasta mniej więcej trzykrotnie. Sklepy nie muszą obawiać się jednak zwiększonych zamówień, gdyż po Wielkanocy nadchodzi okres komunijny i ewentualne nadwyżki zostaną z pewnością sprzedane w maju.

Dr. Oetker oferuje na Święta kompletny zestaw artykułów do pieczenia, dekoracji ciast, jak również ciasta w proszku, które dzięki doskonałej jakości mogą być wspaniałym rozwiązaniem dla każdej zabieganej pani domu.

Polska jest krajem z wyjątkowo silnie zakorzenioną tradycją pieczenia ciast. W maju 2006 w badaniu omnibusowym przeprowadzonym przez Gfk Polonia 76 proc. badanych gospodyń domowych zadeklarowało przygotowywanie ciast według własnej receptury.

Jednak coraz częściej zdarza się, że ta sama gospodyni pewne ciasta piecze tradycyjnie, a inne za pomocą ciast w proszku. Jest to związane także z okolicznościami – jeśli jest mało czasu, lub umiejętności kulinarne gospodyni nie są największe, ciasto w proszku wydaje się doskonałym rozwiązaniem.